Jul 29

Rupert Murdoch (left) with Abraham Foxman of the Anti- Defamation League at a 2010 dinner in honor of the News Corp. chairman. JTA photo by David Karp Photography.

Amid Murdoch scandal, Israel backers worry about muting of pro-Israel media voice (JTA, July 19, 2011)

Israel backers worried about Murdoch’s pro-Israel media empire (Jewish Community Voice, July 27, 2011):

Pro-Israel leaders in the United States, Britain and Australia are warily watching the unfolding of the phone-hacking scandal that is threatening to engulf the media empire of Rupert Murdoch, founder of News Corp.

Murdoch’s sudden massive reversal of fortune—with 10 top former staffers and executives under arrest in Britain for hacking into the phones of public figures and a murdered schoolgirl, and paying off the police and journalists—has supporters of Israel worried that a diminished Murdoch presence may mute the strongly pro-Israel voice of many of the publications he owns.

“His publications and media have proven to be fairer on the issue of Israel than the rest of the media,” said Malcolm Hoenlein, the executive vice-chairman of the Conference of Presidents of Major American Jewish Organizations. “I hope that won’t be impacted.”

Murdoch’s huge stable encompasses broadsheets such as The Wall Street Journal, the Times of London and The Australian, as well as tabloids, most notably The Sun in Britain and the New York Post. It also includes the influential Fox News Channel in the United States and a 39 percent stake in British Sky Broadcasting, or BSkyB, a satellite broadcaster. Murdoch founded the neoconservative flagship The Weekly Standard in 1995, and sold it last year.

Jewish leaders said that Murdoch’s view of Israel’s dealings with the Palestinians and with its Arab neighbors seemed both knowledgeable and sensitive to the Jewish state’s self-perception as beleaguered and isolated.

Continue reading »

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Nov 30


DUBAI — The Sunday London Times newspaper was removed by authorities from shelves in the United Arab Emirates on Sunday amid intensive reporting of Dubai’s debt problems, an executive at the paper said.

The National Media Council ordered the paper blocked by distributors without providing a reason, an executive at the paper in Dubai told Zawya Dow Jones.

The Sunday Times edition available in the U.A.E. on Nov. 29 featured a double-page spread graphic illustrating Dubai’s ruler Sheik Mohammed bin Rashid Al Maktoum sinking in a sea of debt. The Times wasn’t given a reason for the block, or a timeframe when it will be lifted, the executive said.

A government official in Abu Dhabi, the capital of the U.A.E., said that the picture of Sheik Mohammed, which accompanied a story entitled: The sinking of Dubai’s dream, was “offensive.”

Under the U.A.E.’s media code, publications are prohibited from criticizing the sheikdom’s rulers. Local media and government officials have criticized international press coverage of Dubai’s debt crisis. Markets around the world fell last week after the government requested a debt standstill for one of its biggest conglomerates.

Continue reading »

Tags: , , , , , , , ,